Napi Blog 25. – Merre tart a közösségi média 2017-ben?

A slideshare-en megjelent a We Are Social szingapúri reklámügynökség kutatása a 2017-es közösségi média trendekről. Végigolvastam és annyira hasznosnak találtam, hogy írtam belőle egy cikket. A prezit beszúrom ide, ha inkább angolul szeretnéd olvasni, illusztrációkkal.

A közösségi média jövője: 10 kulcs trend a közösségi médiában

#1. A messengerek dominanciája

messengerek
kép: messenger.com

Tény, hogy az üzenetküldő applikációkban több üzenetet írunk ma, mint emailt. Globálisan. Az üzenetküldők meg fogják előzni a közösségi hálózatokat és a világ legaktívabb közösségi platformjai lesznek az év végére.

A mobilos üzenetküldő alkalmazások megváltoztatják a közösségi szabályokat. Privát beszélgetések – a cégek számára láthatatlan és követhetetlen az emberek társalgása. Nehezebb hirdetni rajtuk – a márkáknak korlátozott lehetőségeik vannak, hogy pénzzel bele tolakodjanak.

A sikernek új mérőszámai lesznek – a lájkok és a követők száma kevésbé számít, mint az organikus ajánlás. Magyarul szájhagyománynak neveztük korábban, nem tudom van-e már modernebb szó erre.

A Facebookon megszokott, fizetett bejegyzéssel való elérésre nem tudunk támaszkodni. Még nem. Remélem később sem lesz ilyen. A fejlesztések szerencsére más irányt vázolnak elénk.

A hagyományos reklámok – amik megszakítják a szórakozásunkat – nem működnek többé. A feladatunk, hogy beszélgetéseket kezdeményezzünk, ne csak tartalmat készítsünk és közvetítsünk. Minden eddiginél interaktívabbá válik a kommunikáció.

Privát beszélgetések alakulnak ki, amik bármiről szólhatnak. A vásárló érdeklődni fog termékekről, csomagolásról, szállításról, álláslehetőségről a cégnél, a másik oldalról pedig itt lesz az ügyfélszolgálat, a termék ajánlás és az eladás is a beépített megrendelési és fizetési lehetőségekkel.

#2. A kommunikáció evolúciója

emoji

Nem csak szöveggel kommunikálunk. Az emoji-k (korábban smiley-nak neveztük) az internettel együtt jelentek meg a digitális kommunikációban, mint kettőspont-zárójel, kettőspont D. Az első messengerek, az msn, irc, skype ezeket már aranyos sárga figurákká alakították és több ezer verzióját vonultatták fel.

10 éve még csak a gyerekek és a fiatal felnőttek használták, akik mára a 30-as, 40-es éveikbe léptek. Ők alkotják a legtöbb cég – elkölthető jövedelemmel rendelkező – célcsoportját.

Megszokták, hogy ingyenes üzenetet küldenek telefonálás helyett és az érzelmeik kifejezésére szöveg helyett emojit használnak.

Kutatások bizonyítják, hogy az emojik látványa az agyunkban ugyanolyan reakciót vált ki, mintha valódi emberi arcot látnánk. Ez az oka, hogy az alap érzelmeket szimbolizáló emojik a legnépszerűbbek. Ugyanerre használunk matricákat is a beszélgetésekben.

A kulcsszó az empátia. A megoldás cégek számára nem a magasabb hirdetésre költött összegek, hanem elfogadni azt, ahogy az emberek kommunikálnak. Felvenni a ritmust ezzel a fejlődéssel és ők szokásaikat követni.

Azok fognak nyerni, akik elfogadják az emberek számára fontos kommunikációs csatornákat és nem megszakítani próbálják az élményeiket, hanem kiegészíteni. Mélyebb együttérzésre van szükség az agresszív reklámok helyett.

#3. Integrált platformok

wechat
Kép: Starhub.com

A fejlesztők már 11.000 chat bot-ot fejlesztettek a Facebook Messengerhez, míg a nálunk egyelőre kevésbé népszerű Wechat alkalmazásba már szinte az egész internetet belerakták. Lehet vele többek között:

  • pénzt küldeni az ismerősöknek
  • taxit rendelni
  • vásárolni
  • útlevelet megújítani
  • orvoshoz időpontot egyeztetni
  • ételt rendelni
  • híreket olvasni
  • adakozni alapítványoknak
  • állami adókat fizetni
  • játszani
  • és még rengeteg dolog mellett telefonálni és üzenetet küldeni.

Siri hamarosan külön platform lesz, új üzenetküldő funkciókkal.

Az alkalmazásokat már nem azért fejlesztik, hogy sok felhasználót gyűjtsenek, és nekik reklámokat jelenítsenek meg. A cél a hasznosság, ami a cégeket is arra ösztönzi, hogy reklámozás helyett az új eszközökkel értéket adjanak a követőiknek.

#4. A közösségi videó evolúciója

közösségi videó
Kép: adweek.com

A videó a legforróbb téma a közösségi tartalmak között, ez nem meglepő. A marketingesek fejében viszont ez a gyors fejlődés óriási zavart kelt. Le kell tisztulnia, hogy a közösségi videó nem egyenlő a film készítéssel.

A legerősebb trendek:

  • Élő videó: bárkinek lehetősége van bevonni a követőit a saját világába itt és most
  • 360 fokos videó: interaktív tartalom, ami vezérlési lehetőséget ad a nézők kezébe.
  • Virtuális valóság: itt határtalan lehetőségek lesznek. Ha boltod van, a vásárló a VR szemüvegével körül tud nézni benne, ha szállásadó vagy, a szobában járkálhat, kimehet a teraszra, ha autókereskedő vagy, be tud ülni, benéz a motorba stb. végtelen, tényleg végtelen.

Aki az saját iparágában először használja, lekörözheti a konkurenciát. Arra kell figyelni, hogy ezek a videók megfogható márka értéket adjanak, ne csak random szórakoztassák az embereket.

Arra kell választ találni, hogyan befolyásold a videóddal az emberek véleményét és szokásait.

#5. Tartalom vs. közösség

tartalom marketing
Kép: smartinsights.com

A közösségi interakciók költsége vagy függvénye a tartalom gyártás lesz. A tartalom tervezés sokkal fontotabb lesz, mint a lájkok és a megosztások.

Vissza a tervező asztalhoz!

A márkával kapcsolatos tartalom mindig csak egy eszköz marad a cél eléréséhez. A valódi közösségi lehetőség azonban az aktív párbeszéd az emberekkel. A fókusz a kapcsolatokon az elérés helyett. Ne hirdetéssel bombázzuk az embereket, hanem kezdjünk beszélgetni velük.

#6. A fizetett megjelenés újragondolása

fizetett elérés
Kép: Wiselytics.com

Emlékszel, mikor megjelent a Facebook? Minden ismerősöd és minden céges oldal bejegyzését láttad, mert kevés volt a tartalom. Ma pedig már annyira sok, hogy a céges elérése minimális. Milyen megoldás marad? A fizetett elérés.

Ám ez a fajta fizetett kiabálás is tarthatatlan. A gyenge tartalmat, céges önimádó reklámot vagy akciót hirdetni totál pénzkidobás és a követőket is idegesíti. Közben meg kell tanulnunk egy új fogalmat, a média inflációt.

Mit jelent a média infláció?

Az a jelenség, amikor az online hirdetések egyre drágábbak lesznek, miközben egyre kevesebb eredményt hoznak a nagy számú elérés ellenére.

Másképpen azt is mondhatnám, hogy a cégek egyre többet fizetnek azért, hogy több gyenge tartalommal egyre több embert idegesítsenek.

Ez elvezet a természetes kiválasztódáshoz, mint az állatvilágban. Csak azok maradnak életben akik megértik, hogy nem működnek az egy lépéses ad hoc módszerek és helyettük hosszú távú kapcsolatokat építenek a követőkkel.

Akik meg továbbra is akcióznak meg alkudoznak a beszállítókkal, kihullanak. Nekik drága lesz a hirdetés. Drágább lesz, mint az akciós terméken elérhető árrés és abbahagyják a közösségi média hirdetéseket. Maradnak a nyomtatott újsághirdetéseknél vagy kiállnak az utcára a kofák közé árulni. Mindenkinek jobb lesz így. Ámen.

Az eléréssel mérni a marketing eredményességét olyan, mint a gazdagságot azzal mérni, hogy hány bankszámlát nyitottunk.

A megoldás a gondosan megválogatott és alaposan tervezett fizetett megjelenés, amivel leküzdhetők a speciális céges kihívások.

Például egy valós időben történő bejelentés, amivel a lehető legtöbb embernek szeretnéd eljuttatni az üzenetet éppen ott és éppen akkor. Új termék leleplezése hétfőn reggel, kampány zárás csütörtök délben stb.

Érdemes meghirdetni olyan tartalmat, ami már organikusan is jelentős céges eredményt hozott. Nem sok lájkot, hanem sok eladást.

Vagy ha valamilyen fontos és sürgős üzeneted van a követőid számára, amit mindenkinek látnia kell – marketing stratégiától függetlenül is akár.

#7. Mások hangjának erősítése

véleményvezérek
Kép: influitive.com

A közösségi siker nem azon múlik, hogy TE mit mondasz a cégedről vagy márkádról. Lehetséges, hogy mások meggyőzőbben és vonzóbban el tudják mesélni a sztoridat.

Kik azok a mások?

Celebek, akik sok embert érnek el, de kevés a kapcsolatuk van a márkádhoz vagy a termékedhez.

Véleményvezérek, akiknek erős és széles körű befolyása van véleményekre és döntésekre a te iparágadban vagy márka kategóriádban. Gyakran előfordul, hogy jobban elkötelezik melletted a követőidet, mint te magad. Twitteres kutatások bizonyítják, hogy ugyanannyira bízunk a véleményvezérekben mint a barátainkban.

Hírnökök, innovátorok, szószólók, akik rajonganak a termékedért és erről gyakran beszélnek. Ők azok, akik a kommentekre is kérés nélkül reagálnak és megvédenek téged a trollokkal szemben. Szenvedélyes szószólók hatásos és meggyőző sztorikat is tudnak mesélni.

Hatásuk a hitelességen alapul és a te feladatod, hogy erősítsd meg a sztorijukat. Légy a partnerük és osztozzatok a célkitűzésekben.

#8. Professzionális közösségi kapcsolat építés

slack munkamegosztás
Kép: eduhacker.net

Ez a terület fejlődik a leggyorsabban. A Facebook at work és a Slack megváltoztatják a céges csapatok kommunikációját. Minden munkatárs közös felületen tud egymással kommunikálni, fájlokat küldeni, telefonálni és megosztani bármilyen dolgot, amit csak akarnak. A közös beszélgetések mentésre kerülnek és lehet privát beszélgetést is indítani.

A Microsoft 26 milliárd $-t fizetett a LinkedIn-ért. Ennek biztosan nyomós oka volt, mert Forintban is hatalmas összeg lenne. A trendet jól mutatja, a közösségi megoldások a cégek életébe is be fognak lépni, amivel a munka gyorsabb, hatékonyabb lesz.

Ezek  fejlesztések végre lehetővé teszik azt is, hogy az otthonról vagy a világ bármelyik pontjáról dolgozók is ugyanúgy a projekt részei lehetnek, mintha ott ülnének a közös irodában.

A közösségi munka bevezetéséhez mindenképpen szükség van a felső vezetők közösségi profiljának javítására és erősítésére. Nem működik az, hogy a vezető csak felhasználói szinten kezeli a Facebook-ot és csak családi fotókat posztol rajta.

Az alkalmazottak bevonása és támogatása hatalmas lehetőség minden cég előtt. Át kell gondolni az munkatársak digitális tudásának fejlesztését. Nem gondolom, hogy a cég vezetője – aki sok helyen az egyetlen ember, aki munkaidőben facebook-ozhat – képes lesz egyedül kifejleszteni és fenntartani például egy Messenger alapú kommunikációt a vásárlókkal.

#9. Közösségi vásárlások

közösségi vásárlás gomb
Fizetés a Messengerben. Kép: searchenginejournal.com

A BUY vagyis vásárlás gombok egyre gyakoribbak lesznek a közösségi platformokon. Akár egy üzenetküldő applikációban, egy beszélgetésben is el lehet küldeni egy konkrét termékhez tartozó gombot.

Ezt a vásárló megnyomja, fizet az ablakon belül és kész. Megtörtént a vásárlás. Mintha egy boltban lennének és az eladó segíti a vevőt előbb információkkal aztán pedig nála kifizeti a terméket.

Ez persze az optimális eset. Biztosan sokan fogják használni a BUY gombot hirdetésekben is. Erre érdemes lesz odafigyelni, hogy ne legyen irritáló és tolakodó.

A közösségi kereskedelem egy új, másfajta értéket visz a vásárlásba.

Fontos előre tervezni a közösségi ügyfélszolgálatot is, hiszen a vásárlók itt fogják feltenni a kérdéseiket ahelyett, hogy a weblapon keresgélnének. Komplett közösségi üzletfelfogás kell hozzá, nem csak random szórni a BUY gombokat.

#10. A siker új mérőszámai

ki ad el többet?
Kép: huffintonpost.com

Más szóval a ROI (Return of Investment – a befektetés megtérülése) újfajta mérése.

A valódi elköteleződés nem mérhető eléréssel, lájkok, megtekintések vagy kattintások számával.

Ennél sokkal jelentőségteljesebb mérőszámokra van szükség. Az előbbiek helyett célravezetőbb a változást mérni.

Akár egyszerű kontroll csoportokkal. Elküldeni egy kampányt azoknak akik a közösségi médiában követnek és ugyanazt azoknak akik először hallanak rólunk, vagy nem követők. A különbség csak annyi legyen, hogy láttak-e tőlünk közösségi aktivitást mielőtt a termékünket felajánlottuk nekik megvásárlásra.

Itt érdemes mérni a vásárló erőt, amit a kampány végeredménye fog megmutatni. Pont ilyen különbség lesz a cégek között is.

Vajon ki fog többet eladni?

Aki csak akciókat hirdet a Facebookon meg az Instagramon?

Vagy

Aki hosszú távra kötelezte el magát a vásárlói és folyamatosan azon dolgozik, hogy termékek helyett értéket adjon nekik?

Azt hiszem erre a kérdésre választ adtam ebben a cikkben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.